Wednesday, 11 April 2012

ULASAN: ISU PEMBATALAN PTPTN OLEH PAKATAN RAKYAT



Anwar Ibrahim Club menyambut baik idea dan saranan pembatalan PTPTN yang diumumkan oleh Dato Seri Anwar Ibrahim, sekiranya Pakatan Rakyat mengambil alih tampuk pemerintahan negara. Ini menunjukkan bahawa Pakatan Rakyat serius dalam menjamin hak kebajikan dan tuntutan rakyat yang sepatutnya dipertanggungjawabkan ke atas bahu kerajaan. Justeru itu, AIC telah bersama-sama ratusan rakyat yang terdiri daripada mahasiswa, akademik dan orang awam telah menyertai sesi perbincangan perihal pembatalan PTPTN ini pada 10hb April 2012 di Quality Hotel

Dalam pembentangan ini, Saudara Rafizi Ramli selaku Ketua Eksekutif Pejabat Penasihat Ekonomi Selangor dan Pengarah Strategik Parti Keadilan Rakyat telah dengan jelas bersama data dan fakta, mengeluarkan hujah yang dikira bermutu untuk menjamin pembatalan PTPTN ini tidak menjejaskan ekonomi negara. Beliau telah mengeluarkan angka hutang PTPTN yang sebenarnya daripada sumber dalaman PTPTN sendiri iaitu RM24.7 billion lebih rendah daripada yang diwar-warkan oleh Dato Sri Najib Razak sebelum ini iaitu RM43 billion.

Angka RM43 billion yang dicanang Najib itu sebenarnya adalah angka pinjaman yang diluluskan atas dokumen dan bukan angka wang yang telah dipinjamkan. Pembatalan PTPTN yang berjumlah RM24.7 billion ini akan dibayar balik melalui kaedah ‘re-payment’ juga ‘re-financing’ yang akan mengambil masa untuk dilangsaikan dan bukannya dibayar sekaligus.

Untuk memastikan kemudahan pendidikan percuma ini berterusan, Rafizi telah menyarankan agar sumber pendapatan dari hasil minyak dan gas, bukan sahaja dari hasil Petronas untuk dilaburkan dalam sistem pendidikan. Beliau mencadangkan hanya menggunakan 3% daripada hasil itu berjumlah RM2 billion setahun untuk memastikan anak-anak Malaysia mendapat pendidikan percuma.

Dasar Pendidikan Nasional Negara juga harus dilihat semula kerana bermula tahun 1996, dasar pendidikan tinggi telah diswastakan. Dasar ini memberi ruang dan akses kepada ahli perniagaan untuk membuka banyak kolej dan universiti swasta yang hanya menekankan aspek keuntungan dari kualiti institusi dan graduan itu sendiri. Daripada pertumbuhan itu bermula penglibatan PTPTN yang memberi ruangan keuntungan ‘percuma’ kepada institusi swasta dengan meletakkan beban pinjaman kewangan atas bahu pelajar.

Hasil kutipan negara, jika dijimat-pakai dan diutamakan dalam sektor sosial, sebenarnya lebih dari cukup untuk menampung kos pendidikan tinggi ini. Ini, kata Rafizi, tidak termasuk wang ketirisan yang ada dalam negara kerana beliau ingin membuktikan bahawa walaupun bukan dengan unjuran wang ketirisan, kerajaan sekarang sebenarnya boleh memberi pelepasan pendidikan tinggi percuma kepada rakyat Negara ini.

Sekatan yang dikenakan oleh PTPTN ke atas peminjam yang gagal membayar balik pinjaman mereka dikira zalim dari kacamata AIC Malaysia. Ini adalah kerana kerajaan BN tidak memberi akses yang adil kepada pelajar yang susah dan memerlukan. Mereka yang mampu, diagungkan, yang layak belajar, walaupun susah, dapat pinjaman, tetapi implikasi yang datang selepas itu juga harus diambil kira. Jika berhutang RM500 sebulan dengan PTPTN, tetapi gaji permulaan RM1,750, ia adalah satu angka beban yang terpaksa ditanggung pelajar tersebut hanya kerana layak untuk menuntut di institusi pengajian tinggi.

AIC menyeru, agar semua rakyat amnya serta Pakatan Rakyat khususnya mengambil tahu tentang kerumitan yang dialami hasil daripada pinjaman PTPTN ini. Kita memerlukan sebuah kerajaan baru yang prihatin terhadap kesempitan rakyat dan tidak memeras dari hasil nilai titik peluh mereka Maka sudah tiba waktunya WAJIB kita sebagai rakyat Malaysia memikirkan perihal ini untuk kesenangan generasi kita di masa hadapan.


GENERASI PENGGERAK ZAMAN


AL-AZADI ALJOHARI

Timbalan Presiden

Anwar Ibrahim Club

Malaysia

6 comments:

Glory Chilly said...

Apakah Anda berpikir untuk mendapatkan bantuan keuangan, Apakah Anda serius membutuhkan pinjaman mendesak, Apakah Anda berpikir untuk memulai bisnis Anda sendiri, Anda berada di utang, ini adalah kesempatan Anda untuk mencapai keinginan Anda karena kami memberikan pinjaman pribadi, pinjaman bisnis, dan perusahaan pinjaman, dan semua jenis pinjaman pada tingkat bunga 2%, kami menjamin semua klien berharga kami bahwa mereka akan mendapatkan semua pinjaman masing-masing dan menjadi tahun baru dengan senyum di wajah mereka.
Untuk informasi lebih lanjut silahkan hubungi kami sekarang melalui email {} gloryloanfirm@gmail.com

Informasi Peminjam:

Nama Lengkap: _______________
Negara: __________________
Sex: ______________________
Umur: ______________________
Jumlah Pinjaman Dibutuhkan: _______
Durasi Pinjaman: ____________
Tujuan pinjaman: _____________
Nomor Ponsel: ________
Ibu Glory

Theresa Theresa said...

Adakah anda seorang peniaga atau perempuan? Jika dalam apa-apa masalah kewangan atau memerlukan wang untuk memulakan perniagaan anda sendiri? Jika anda membayar bil-bil atau hutang untuk menyelesaikan anda, atau adakah saya memerlukan pinjaman untuk memulakan perniagaan yang bagus? Adakah anda mempunyai skor kredit yang rendah dan ia adalah bank-bank tempatan keras / mencari modal untuk mendapatkan kredit daripada institusi kewangan yang lain? Adakah anda memerlukan pinjaman atau pembiayaan untuk apa-apa sebab, jika anda suka,

* Pinjaman Kenderaan
* Pinjaman Harta Tanah
* Pinjaman Perniagaan
* Lain-lain Pinjaman
* Kredit
* MasterCard

Sila hubungi kami melalui e-mel: Saya Theresaloancompany@gmail.com
Nota: Pinjaman memberi kepada kadar faedah tahunan hanya 2%. Sila anda akan diberi kredit dalam mana-mana negara di dunia perlu diberitahu kediaman.

Mana-mana pelanggan yang memerlukan, perlu memberikan kami maklumat berikut untuk membuka fail pemprosesan pinjaman.

1. NAMA PENUH: ...............................
2. ALAMAT: .............................. .. ...
3. PEKERJAAN: .....................
4. NEGARA: ........................
5. KEADAAN: ........................ ..
6. Bandar: ...........................
7. SEKS: ............................
8. Umur ........................... ..
9. NOMBOR TELEFON BIMBIT: ............ ..
10. JUMLAH KREDIT YANG DIPERLUKAN: ..........
11.Monthly Pendapatan ..................
12.DURATIO daripada: ..................... ..
13. PINJAMAN TUJUAN ...............

Terima kasih atas kerjasama anda
Theresa PINJAMAN SYARIKAT
ALAMAT EMAIL: Saya Theresaloancompany@gmail.com

ROBBI said...

Halo,
Nama saya ROBBI dari Cirebon Jawa Barat Indonesia, saya ingin mengucapkan terima kasih kepada ibu Alicia Radu karena telah membantu saya mendapatkan pinjaman yang baik setelah saya banyak menderita di tangan pemberi pinjaman online palsu yang menipu saya untuk mendapatkan uang tanpa menawarkan pinjaman, saya telah membutuhkan pinjaman selama 3 tahun terakhir untuk memulai bisnis saya sendiri di kota Cirebon di mana saya tinggal dan saya jatuh ke tangan perusahaan palsu di Turki yang telah menipu saya dan tidak menawarkan pinjaman kepada saya. dan saya sangat Frustrasted karena saya kehilangan semua uang saya ke perusahaan palsu di Turki, karena saya berhutang kepada bank dan teman-teman saya dan saya tidak punya orang untuk dijalankan, sampai suatu hari setia bahwa seorang teman saya menelepon Siti Aminah setelah membaca kesaksiannya tentang bagaimana dia mendapat pinjaman dari Ibu Alicia Radu, jadi saya harus menghubungi Siti Aminah dan dia mengatakan kepada saya dan meyakinkan saya untuk menghubungi Ibu Alicia Radu bahwa dia adalah ibu yang baik dan saya harus mengumpulkan keberanian dan saya menghubungi Ibu Alicia Radu dan saya terkejut ketika pinjaman saya diproses dan disetujui dan dalam waktu 3 jam pinjaman saya ditransfer ke rekening saya dan saya sangat terkejut bahwa ini adalah mukjizat dan saya harus bersaksi tentang pekerjaan baik Ibu Alicia Radu
jadi saya akan menyarankan semua orang yang membutuhkan pinjaman untuk menghubungi email Ibu Alicia Radu: (aliciaradu260@gmail.com) dan saya jamin bahwa Anda akan bersaksi seperti yang saya lakukan dan Anda juga dapat menghubungi saya untuk informasi lebih lanjut tentang Ibu Alicia Radu email saya : (robbi5868@gmail.com) dan Anda masih dapat menghubungi Siti Aminah yang memperkenalkan saya kepada ibu Alicia Radu melalui email: (sitiaminah6749@gmail.com)
semoga Tuhan terus memberkati dan mencintai ibu Alicia Radu untuk mengubah kehidupan finansial saya

Aditya Aulia said...

Assalamualaikum Wr. Wb.

WhatsApp Only::::{+33753893351}
Email:::::::::{aditya.aulia139@gmail.com}
{iskandalestari.kreditpersatuan@gmail.com}

Nama saya Aditya Aulia saya mengalami trauma keuangan karena saya ditipu dan ditipu oleh banyak perusahaan pinjaman online dan saya pikir tidak ada yang baik bisa keluar dari transaksi online tapi semua keraguan saya segera dibawa untuk beristirahat saat teman saya mengenalkan saya. untuk Ibu pada awalnya saya pikir itu masih akan menjadi permainan bore yang sama saya harus memaksa diri untuk mengikuti semua proses karena mereka sampai pada kejutan terbesar saya setelah memenuhi semua persyaratan karena permintaan oleh proses saya bisa mendapatkan pinjaman sebesar 350jt di rekening Bank Central Asia (BCA) saya saat saya waspada di telepon saya, saya tidak pernah mempercayainya, agaknya saya bergegas ke Bank untuk memastikan bahwa memang benar ibu kontak sekarang mengalami terobosan pemanasan jantung dalam kehidupan finansial Anda melalui apakah itu BBM INVITE-nya: {D8980E0B} atau apakah kamu ingin mengkonfirmasi dari saya? Anda bisa menghubungi saya melalui surat saya: {aditya.aulia139@gmail.com} dan juga Anda bisa menghubungi perusahaan CREDIT UNION DAYA LESTARI via: {mail:iskandalestari.kreditpersatuan@gmail.com}

Rinie Debris said...

Nama saya RINIE DEBRIS, saya ingin menggunakan medium ini untuk memberi nasihat kepada setiap orang agar berhati-hati dalam mendapatkan pinjaman internet kerana begitu banyak pemberi pinjaman internet di sini adalah semua penipu dan mereka hanya berkongsi cerita untuk menipu wang anda, saya memohon pinjaman sebesar Rp200,000,000,00 dari seorang wanita di Jerman dan saya kehilangan jumlah Rp10.000.000,00 tanpa mendapat pinjaman,

Pada tarikh 27 JUNE, 2017, kawan saya ANITA YULISTA di tempat kerja saya memberitahu saya bagaimana dia memohon pinjaman dari FIRM PINJAMAN TRUSTFUND dan dia akhirnya menerima pinjamannya. Saya tidak pernah mempercayainya sehingga saya pergi bersamanya ke bank untuk mengesahkannya dan saya kagum kerana saya telah kehilangan banyak wang hanya untuk mendapatkan pinjaman untuk keluarga saya.

Semoga Tuhan memberkati Madam Puan MARIA GABRIELA untuk apa yang dia lakukan kepada saya dan keluarga saya, saya memberitahu kawan saya untuk memperkenalkan saya kepada ibu yang baik. MARIA GABRIELA, FIRM PINJAMAN TRUSTFUND, dia melakukan dan saya memohon pinjaman sebesar Rp200,000,000,00.

Saya mematuhi terma dan syarat pinjaman syarikat dan permohonan pinjaman saya diluluskan untuk saya tanpa tekanan dan kesukaran.

 Akhirnya, saya menerima pinjaman dalam akaun bank saya dan saya menghubungi kawan saya ANITA YULISTA bahawa saya telah menerima pinjaman dan saya juga telah memperkenalkan begitu banyak orang kepada ibu yang baik Puan MARIA GABRIELA,

Saya ingin anda yang membaca kesaksian saya untuk menghubungi ibu yang baik jika anda memerlukan pinjaman supaya anda juga akan memberi keterangan mengenai muhibah ibu yang baik.

jadi saya menggunakan saluran ini untuk memaklumkan setiap orang Indonesia dan orang lain yang sesuai membaca kesaksian saya dan dia memerlukan pinjaman untuk dihubungi
Puan MARIA GABRIELA melalui EMAIL: (mariagabrielam11g@gmail.com)

Anda masih boleh menghubungi saya jika anda memerlukan maklumat lanjut melalui EMAIL: riniedebrisam11y@gmail.com
Anda juga boleh menghubungi rakan saya ANITA YULISTA melalui EMAILnya: anitayulistaa11y@gmail.com

sekali lagi terima kasih semua untuk membaca kesaksian saya, dan semoga Allah terus memberkati kita semua dan memberikan kita hidup dan kemakmuran

zalina dianto said...

Ikuti kami di instagram @
Aasimahaadilaahmed.loanfirm
Twitter; aasimhaloanfirm
whatsapp +447456405237

Perusahaan pinjaman real-time online cepat dan nyata telah datang dengan paket pinjaman yang lebih besar untuk semua klien tahun ini 2019. Terapkan untuk pinjaman Anda sekarang, apakah Anda memerlukan pinjaman, apakah Anda memerlukan pinjaman cepat, apakah Anda memerlukan pinjaman pribadi, apakah Anda memerlukan pinjaman besar, apakah Anda memerlukan pinjaman, apakah Anda memerlukan pinjaman untuk investasi muka, apakah Anda memerlukan pinjaman jangka panjang, apakah Anda memerlukan pinjaman jangka pendek, apakah Anda mendapatkan pinjaman tanpa jaminan, melunasi pinjaman hari yang Anda butuhkan, apakah Anda memerlukan pinjaman hari yang buruk, seluruh pinjaman modal negara yang saya butuhkan, apakah Anda ingin pinjaman mobil, apakah Anda ingin pinjaman Hipotek, apakah Anda ingin pinjaman yang dijamin, apakah Anda ingin pinjaman rumah, kemudian sebuah perusahaan pinjaman yang membawa kami kembali ke paket serendah 1%, pinjaman tanpa bunga, Anda bebas untuk mendapatkan pinjaman cepat, untuk mewujudkan tujuan Anda di tahun baru ini, semoga tuhan memberkati Anda, BERLAKU SEKARANG (aasimahaadilaahmed.loanfirm@gmail.com)....zalinadiato@gmail.com


Ikuti kami di halaman instagram ::::::::::: Aasimahaadilaahmed.loanfirm
Twitter ::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::: aasimahaadila loanfirm Saya doakan semoga Anda beruntung, saya berjanji untuk bersaksi setelah saya mendapatkan pinjaman, ini adalah kesaksian saya

Post a Comment