Thursday, 21 June 2012

Kenapa orang muda sinikal pada politik

Ramai menisbahkan sikap orang muda yang melengahkan atau tidak mahu mendaftar sebagai pemilih sebagai petunjuk kurangnya kesedaran politik. Maka, ada cadangan mewajibkan pendaftaran automatik bagi sesiapa yang telah mencecah usia 21 tahun (iaitu usia layak mengundi di Malaysia).


Justifikasinya kerana ia hak rakyat bagi memilih kerajaan yang dimahukan. Jika tidak, jangan mengkritik jika kerajaan yang terpilih itu tidak cocok dengan kemahuan sendiri.

Malah, mengundi sebagai cara memilih kerajaan satu ciri khusus demokrasi. Ini ada benarnya.

Meskipun percaya bahawa penting untuk mendaftar sebagai pemilih dan turun mengundi, saya tidak bersetuju bahawa kita tidak perlu mewajibkan pendaftaran sebagai pemilih.

Saya percaya kebebasan perlu diberikan kepada mereka yang layak - sama ada untuk berdaftar sebagai pemilih atau tidak. Kadangkala, tidak mengundi juga satu sikap politik.

Bagi sesetengah pihak, mengundi tidak penting. Untuk mereka, siapa pun membentuk kerajaan mestilah mengamalkan prinsip luhur demokrasi. Pilihan raya hanyalah satu bentuk khusus tetapi bukan segala-galanya dalam demokrasi.

Mereka ini tidak mahu menghadkan amalan demokrasi hanya kepada pilihan raya yang dijalankan antara 4 hingga 5 tahun sekali. Apa yang lebih penting bagi mereka amalan demokrasi antara satu pilihan raya ke pilihan raya yang kemudian.

Jangan salah faham. Saya tidak bermaksud menggalakkan orang ramai untuk tidak mengundi. Saya sendiri telah menggunakan hak sebagai pemilih sebanyak dua kali.

Saya berbeza pandangan kerana mahu mengajak isu ini dibincangkan dengan lebih luas berbanding mematikannya dengan kesimpulan cetek bahawa ramai orang muda tidak mempunyai kesedaran politik.

Penyertaan tanpa parti, pilihan raya

Di luar sana ramai kenalan saya mempunyai kesedaran politik yang tinggi tetapi tidak melihat pilihan raya sebagai sesuatu yang utama.

Mereka percaya perubahan dalam masyarakat masih boleh dilakukan tanpa terlibat dengan parti politik atau membuang undi.
Berdasarkan pemerhatian, saya fikir kecenderungan orang muda bersikap sinikal terhadap politik sesuatu yang lumrah. Ramai orang muda melihat politik dengan penuh rasa tidak percaya.

Ini kerana ada orang politik yang ucapannya berdegar-degar tentang perjuangan agama, bangsa dan negara, membela orang miskin dan memerlukan serta membentuk pentadbiran yang bersih dan cekap; tetapi yang dilakukan adalah sebaliknya.
Ini tidak bermaksud semua orang muda menolak politik. Fakta bahawa hampir 50 peratus pengundi terdiri daripada pengundi muda cukup untuk menunjukkan bagaimana ia memberi kesan kepada corak pengundian.

Selain itu, kita tahu ramai orang muda yang berpendidikan tinggi dan berbakat berada dalam parti politik.

Malah ramai bekas pimpinan pelajar di universiti dan pimpinan belia kini menjadi wakil rakyat, mewakili parti berbeza dalam kerajaan dan sebaliknya.
Sebahagian usaha mereka membawa citra politik baru dapat dirasai, meskipun terpaksa berdepan dengan kumpulan pemimpin status quo yang tidak punya idealisme, intelektualisme dan aktivisme.
Selain itu, ada juga orang muda yang dipancing mendekati politik dengan cara yang salah. Mereka ditaburkan habuan perniagaan atau kemudahan bantuan untuk menggerakkan organisasi belia yang diikuti.

Pendapat ‘politik itu kotor'


Ada yang hanya diperlukan untuk memenuhi majlis atau dibayar upah melakukan tugas-tugas tertentu yang remeh. Malah ada yang diasuh menjadi besar kepala dan samseng hanya kerana merasa dilindungi oleh pihak tertentu.

Secara ringkasnya, orang muda, bahkan rakyat seluruhnya lebih banyak diberikan gambaran negatif tentang politik. Maka, tidak hairanlah kita sering mendengar pendapat ‘politik itu kotor'.

Ada beberapa perkara yang perlu diperbaiki untuk menjernihkan pandangan ramai, khususnya orang muda terhadap politik.

Pertama, demokrasi sebuah sistem yang dibentuk atas asas kepercayaan bahawa manusia mempunyai pandangan berbeza dan hak untuk berpandangan demikian.

Justeru, sokongan undi kepada mana-mana pihak adalah lumrah. Kalah menang perkara biasa.

Kenyataan pertama ini menuntut politik yang lebih berhemah. Memberi gambaran akan berlaku kekacauan jika satu pihak menang melalui pilihan teramai adalah sikap yang membelakangi sistem demokrasi.

Dalam sejarah, hanya diktator sahaja yang tidak sanggup tewas. Di banyak negara maju sering berlaku peralihan kuasa dan tidak ada kekacauan yang timbul.

Perhimpunan aman antara hak kebebasan yang dijamin dan diselenggara dengan baik, meskipun diakui ada beberapa kes provokasi yang tidak sepatutnya berlaku.

Hakikat yang perlu kita sedar ialah jumlah pemilih di Malaysia kini sekitar 12 juta orang. Angka ini tidak sampai separuh jumlah penduduk di Malaysia yang seramai 28 juta orang.

Tiada akses media seimbang
Berdasarkan keputusan pilihan raya umum ke-12 pada tahun 2008, BN yang memerintah kerajaan persekutuan kini mendapat 51.4 peratus undi popular dan selebihnya pergi kepada parti lawan.

Dalam pengertian lain, baik BN atau lawannya hanya diundi tidak sampai satu perempat rakyat Malaysia.

Lanjutan daripada perkara pertama, akses kepada media. Kenyataan bahawa akses seimbang akan diberikan dalam kempen pilihan raya akan datang menimbulkan pertanyaan sama ada selama ini akses yang diberikan tidak seimbang?

Saya yakin jika ditanyakan secara objektif kepada orang ramai, akses seimbang ini tidak berlaku. Kita tidak bercakap tentang media yang menjadi organ parti, tetapi media arus perdana.

Antara langkah yang boleh diambil ialah pemberian lesen kepada parti politik untuk menerbitkan media cetak dan media elektronik sendiri tanpa had edaran dan capaian.

Dengan akses media yang seimbang ini, orang muda dan rakyat secara keseluruhannya berpeluang menikmati perbezaan pandangan.

Kita dapat menilai justifikasi sesuatu dasar dan juga hujahan lawan untuk memastikan ia didebatkan sebelum diluluskan.

Momokan bahawa masyarakat kita masih mentah dan tidak cukup bersedia dengan perbezaan pandangan bagi saya satu penghinaan.

Saya gembira kerana akhirnya isu pendidikan percuma yang didebatkan baru-baru ini menampilkan tokoh muda daripada kedua-dua parti.

Negara lingkup dalam sistem tertutup


Soal setuju atau tidak itu persoalan kedua. Bukankah soal perancangan masa depan itu memerlukan proses jangkaan yang boleh jadi betul atau salah?

Seterusnya orang muda menyampah dengan pelaku politik yang disifatkan sukar didekati, hanya mahu mempergunakan inisiatif orang muda untuk kepentingan politik yang sempit, menganggap orang muda boleh dibeli dengan keistimewaan habuan wang atau kedudukan.

Ada juga orang muda yang rapat dengan ahli atau parti politik cuba menggayakan cara hidup yang bertentangan dengan idealisme orang muda.

Mereka cuba menggambarkan kehidupan mewah dan keberhasilan mendapatkan projek tertentu daripada kerajaan kerana menjadi ahli parti politik atau rapat dengan orang politik tertentu.

Malah, sebahagian orang muda merasakan bakat dalam bidang perniagaan sebahagiannya hanya tewas kerana jaringan politik pesaing mereka.

Ini semua apa yang berlaku dalam realiti. Terpulang kepada kita semua sama ada mahu atau tidak mengakuinya.

Tidak perlu berusia muda untuk memahami idealisme, intelektualisme dan aktivisme orang muda.

Kata kuncinya, orang muda mahukan sistem yang terbuka terhadap pelbagai pandangan berbeza, persaingan sihat secara terbuka di kalangan parti politik (berteraskan idea dan bukan serangan peribadi), tokoh yang berani mengambil berpendirian meskipun tidak popular, bijak mengutarakan pandangan meskipun boleh dipatahkan dan tidak cuba menunjukkan parti atau tokoh politik itu segala-galanya, seolah-olah negara akan lingkup apabila mereka tidak ada.

Orang muda lebih percaya negara ini akan lingkup jika mereka terus diasuh tunduk kepada sistem yang tertutup, memandang rendah potensi orang muda dan tidak percaya bahawa naik dan turun kerajaan perkara biasa dalam sistem demokrasi.

Akhirnya negara ini hasil daripada sumbangan setiap individu, bukan tokoh atau parti politik semata-mata.

Artikel oleh AMIN AHMAD, 30, pengurus projek dan operasi di Institut Hal Ehwal Demokrasi dan Ekonomi (Ideas). dalam portal Malaysiakini.

13 comments:

lukwalukason said...

Nama saya lukwalukason dari Cirebon West Java Indonesia, saya ingin mengucapkan terima kasih kepada adilah adila kerana membantu saya memperoleh pinjaman yang baik setelah saya mengalami banyak peminjam pinjaman online palsu yang menipu saya untuk mendapatkan uang tanpa pinjaman, saya memerlukan pinjaman selama 3 tahun yang lalu untuk memulakan perniagaan saya sendiri di kota Cirebon di mana saya tinggal dan saya jatuh ke tangan sebuah syarikat palsu di Turki yang telah menipu saya dan tidak menawarkan saya pinjaman. dan saya sangat Frustrasted kerana saya kehilangan semua wang saya untuk sebuah syarikat palsu di Turki, kerana saya berhutang kepada bank saya dan kawan-kawan saya dan saya tidak ada sesiapa yang dapat berlari, sehingga suatu hari kawan saya memanggil adilah adila setelah membaca keterangannya tentang bagaimana dia mendapat pinjaman daripada syarikat pinjaman ome saya terpaksa menghubungi adila adila dan dia memberitahu saya dan meyakinkan saya untuk menghubungi syarikat pinjaman ome yang okah syarikat pinjaman ome akan mengejar cerita saya. Pada mulanya, saya adalah seorang penipu tetapi percayalah apabila saya menghubungi syarikat pinjaman ome cerita saya disampaikan kepada yang baik hari ini.Jika anda sedang mencari pinjaman sila jangan membuat kesilapan dengan baik hubungi syarikat pinjaman ome ome sekarang dan dapatkan apa yang anda inginkan , tha adalah okah ome melalui e_mail (okahomeloanfirm@gmail.com) anda juga boleh menghubungi okah pinjaman syarikat ome oleh whatsapp ini (+13602499796)
semoga Allah memberkati adila adila untuk membawa saya ke syarikat pinjaman ome todai saya orang yang lebih baik, jika anda memerlukan maklumat mor dari saya, anda boleh juga menyambung saya melalui e_mail lukwalukason331@gmail.com

Hariyanti Malta said...

Detail saya
Nama: Hariyanti Malta
Email: hariyantimalta@gmail.com






Keluarga saya dan saya akan selalu berterima kasih kepada Credit Financial Group yang telah meminjamkan kami untuk memulai bisnis kami sendiri dan melunasi hutang keluarga kami, Keluarga saya telah menderita hutang jangka panjang selama bertahun-tahun yang kami cari yang akan membantu kami dengan pinjaman untuk melunasi hutang dan memulai bisnis tetapi tidak dapat menemukan apa-apa sebagai gantinya kami menderita lebih banyak kerugian dari beberapa pemberi pinjaman uang palsu, sebelumnya saya menemukan Credit Financial Group dan hari-hari saya dari kekhawatiran dan hutang berakhir, saya meminta pinjaman untuk 600 juta kemudian saya diminta untuk mengisi dalam beberapa dokumen dan pinjaman saya disetujui, dan dalam dua hari saya menerima berita dari bank bahwa saya telah menerima kredit sebesar 600 juta. keluarga saya dan saya telah hidup dalam kebebasan finansial sejak itu, semua berkat Credit Financial Group atas ketulusan dan kesetiaan mereka untuk membantu mereka dengan masalah keuangan di seluruh dunia. Semoga Tuhan terus menguatkan Anda. jika Anda menghadapi masalah keuangan atau Anda memiliki banyak hutang untuk dibayar, saya meminta Anda untuk menghubungi Credit Financial Group secara terperinci di bawah ini dan Anda akan sangat bahagia.

Perusahaan: CREDIT FINANCIAL GROUP
E-mail: (creditfinancialgroup01@gmail.com)
BBM INVITES: {DDA46523}

aditya.aulia139@gmail.com said...

Nama saya Aditya Aulia saya mengalami trauma keuangan karena saya ditipu dan ditipu oleh banyak perusahaan pinjaman online dan saya pikir tidak ada yang baik bisa keluar dari transaksi online tapi semua keraguan saya segera dibawa untuk beristirahat saat teman saya mengenalkan saya. untuk Ibu pada awalnya saya pikir itu masih akan menjadi permainan bore yang sama saya harus memaksa diri untuk mengikuti semua proses karena mereka sampai pada kejutan terbesar saya setelah memenuhi semua persyaratan karena permintaan oleh proses saya bisa mendapatkan pinjaman sebesar 350jt di rekening Bank Central Asia (BCA) saya saat saya waspada di telepon saya, saya tidak pernah mempercayainya, agaknya saya bergegas ke Bank untuk memastikan bahwa memang benar ibu kontak sekarang mengalami terobosan pemanasan jantung dalam kehidupan finansial Anda melalui apakah itu BBM INVITE-nya: {D8980E0B} atau apakah kamu ingin mengkonfirmasi dari saya? Anda bisa menghubungi saya melalui surat saya: {aditya.aulia139@gmail.com} dan juga Anda bisa menghubungi perusahaan ISKANDAR LESTARI LOAN COMPANY (ISKANDAR LENDERS) via: {mail:iskandalestari.kreditpersatuan@gmail.com}

e_mail:::[aditya.aulia139@gmail.com]
[iskandalestari.kreditpersatuan@gmail.com]
WhatsApp:::[+44] 7480 729811[Chats Only]
Telephone Number☎[+44] 7480 729811[Calls Only]
BBM INVITE:::[D8980E0B]

Queen Lisa Efendi said...

saudara-saudara
Saya di sini untuk bersaksi tentang kebaikan Allah dalam hidup saya dan bagaimana saya diselamatkan dari tekanan finansial karena bisnis saya sedang menurun dan keluarga saya dalam keadaan asulit sehingga kami bahkan tidak dapat membayar uang sekolah untuk anak-anak, karena kepahitan mengambil alih hatiku
Suami saya juga menggagalkan karena kami menjalankan bisnis keluarga di (Surabaya, Jawa Timur) dimana kami jadi bingung suami saya mencoba untuk mendapatkana pinjaman dari bank dia menolak pinjaman jadi dia online mencari pinjaman karenaa dia ditipu oleh sone imposters online yang menjanjikan kepadanya pinjaman dan mengatakan harus membayar biaya untuk mendapatkan pinjaman sehingga husbank saya meminjam uang dari teman-temannya untuk membayar biaya maka mereka meminta biaya lagi dengan beberapa alasan dia harus pergi dan meminjam dari saudaranya di (Bekasi) untuk memastikan dia mendapatkan pinjaman setidaknya untuk membi/aayai kebutuhan keluarga dan setelah dia membuat biaya, dia diminta untuk membayar lagi dengan alasan tertentu, hal ini membuat keluarga kelaparan meningkat sehingga kami harus mengumpulkan makanan dari tetangga dekat kami. dan selama berbulan-bulan kami menderita dan bisnis ditutup untuk sementara waktu
Jadi satu sore yang setia sekitar pukul 14:00 tetangga dekat ini menelepon saya dan mengatakan bahwa dia akan mendapatkan pinjaman dari perusahaan pinjaman secara online sehingga jika dia mendapatkan pinjaman, dia akan mengenalkan saya ke perusahaan tersebut sehingga kami pergi ke ATM bersama-sama dan Memeriksa pinjaman itu tidak ada sehingga kami menunggu sekitar 30 menit kemudian kami mendapat peringatan di teleponnya dari banknya bahwa dia telah menerima monney di akunnya sehingga kami memeriksa saldo rekeningnya dan lihatlah 300 juta kepadanya sebagai pinjaman
Segera saya berteriak di depan umum sambil menangis dan pada saat itu yang bisa saya pikirkan adalah jika saya dengan jumlah seperti itu, masalah saya berakhir, jadi kami pulang ke rumah saya tidak memberi tahu suami saya, dari 1 juta dia memberi saya saya membeli beberapa bahan makanan di rumah dan berlangganan dan tetangga saya dan saya meminta pinjaman kepada perusahaan karena dia memberi saya pedoman sehingga kami mengikuti prosesnya karena prosesnya sama sehingga setelah semua prosesnya, rekan-rekan saya diberi pinjaman oleh saya

.(`’•.¸(` ‘•. ¸* ¸.•’´)¸.•’´)..«´ ONE BILLION RISING FUND¨`»(onebillionrisingfund@gmail.com)  
..(¸. •’´(¸.•’´ * `’•.¸)`’•.¸ )..BBM: D8E814FC

Anda juga bisa mendaftar sekarang dan menyelesaikan masalah keuangan Anda
Saya berbagi cerita ini karena saya tahu bahwa begitu banyak orang di luar sana memerlukan bantuan keuangan dan perusahaan akan membantu Anda
Gmail saya adalah

Ratu Efendi Lisa
efendiqueenlisa@gmail.com   

Queen Lisa Efendi said...

saudara-saudara
Saya di sini untuk bersaksi tentang kebaikan Allah dalam hidup saya dan bagaimana saya diselamatkan dari tekanan finansial karena bisnis saya sedang menurun dan keluarga saya dalam keadaan asulit sehingga kami bahkan tidak dapat membayar uang sekolah untuk anak-anak, karena kepahitan mengambil alih hatiku
Suami saya juga menggagalkan karena kami menjalankan bisnis keluarga di (Surabaya, Jawa Timur) dimana kami jadi bingung suami saya mencoba untuk mendapatkana pinjaman dari bank dia menolak pinjaman jadi dia online mencari pinjaman karenaa dia ditipu oleh sone imposters online yang menjanjikan kepadanya pinjaman dan mengatakan harus membayar biaya untuk mendapatkan pinjaman sehingga husbank saya meminjam uang dari teman-temannya untuk membayar biaya maka mereka meminta biaya lagi dengan beberapa alasan dia harus pergi dan meminjam dari saudaranya di (Bekasi) untuk memastikan dia mendapatkan pinjaman setidaknya untuk membi/aayai kebutuhan keluarga dan setelah dia membuat biaya, dia diminta untuk membayar lagi dengan alasan tertentu, hal ini membuat keluarga kelaparan meningkat sehingga kami harus mengumpulkan makanan dari tetangga dekat kami. dan selama berbulan-bulan kami menderita dan bisnis ditutup untuk sementara waktu
Jadi satu sore yang setia sekitar pukul 14:00 tetangga dekat ini menelepon saya dan mengatakan bahwa dia akan mendapatkan pinjaman dari perusahaan pinjaman secara online sehingga jika dia mendapatkan pinjaman, dia akan mengenalkan saya ke perusahaan tersebut sehingga kami pergi ke ATM bersama-sama dan Memeriksa pinjaman itu tidak ada sehingga kami menunggu sekitar 30 menit kemudian kami mendapat peringatan di teleponnya dari banknya bahwa dia telah menerima monney di akunnya sehingga kami memeriksa saldo rekeningnya dan lihatlah 300 juta kepadanya sebagai pinjaman
Segera saya berteriak di depan umum sambil menangis dan pada saat itu yang bisa saya pikirkan adalah jika saya dengan jumlah seperti itu, masalah saya berakhir, jadi kami pulang ke rumah saya tidak memberi tahu suami saya, dari 1 juta dia memberi saya saya membeli beberapa bahan makanan di rumah dan berlangganan dan tetangga saya dan saya meminta pinjaman kepada perusahaan karena dia memberi saya pedoman sehingga kami mengikuti prosesnya karena prosesnya sama sehingga setelah semua prosesnya, rekan-rekan saya diberi pinjaman oleh saya

.(`’•.¸(` ‘•. ¸* ¸.•’´)¸.•’´)..«´ ONE BILLION RISING FUND¨`»(onebillionrisingfund@gmail.com)  
..(¸. •’´(¸.•’´ * `’•.¸)`’•.¸ )..BBM: D8E814FC

Anda juga bisa mendaftar sekarang dan menyelesaikan masalah keuangan Anda
Saya berbagi cerita ini karena saya tahu bahwa begitu banyak orang di luar sana memerlukan bantuan keuangan dan perusahaan akan membantu Anda
Gmail saya adalah

Ratu Efendi Lisa
efendiqueenlisa@gmail.com   

Kemala Cahyono said...

Saya ingin memberikan semua kemuliaan kepada Allah SWT untuk apa yang Dia gunakan Bunda Rahmat untuk melakukan dalam hidup saya. Nama saya kemala cahyono dari kota bekasi di Indonesia, saya seorang janda dengan 3 anak, suami saya meninggal dalam kecelakaan pesawat dan sejak saat itu kehidupan telah sengsara.

Sangat kejam bagi saya dan keluarga saya dan saya telah mencoba beberapa kali untuk mendapatkan pinjaman dari bank di Indonesia dan saya ditolak dan ditolak karena saya tidak memiliki jaminan dan tidak bisa mendapatkan pinjaman dari bank dan saya sangat sedih.

Pada hari yang didedikasikan ini ketika saya pergi melalui internet, saya melihat kesaksian Ibu Rahma bekerja tentang bagaimana dia mendapatkan pinjaman dari Ny. Grace dan saya menghubunginya untuk bertanya tentang ibu perusahaan pemberi pinjaman, Grace dan seberapa benar pinjaman itu dari Grace's ibu dan dia mengatakan kepada saya itu benar dan saya menghubungi Ms. Grace dan setelah mengajukan pinjaman saya dan pinjaman saya diproses dan disetujui dan dalam waktu 24 jam.

Saya mendapatkan uang pinjaman saya di rekening bank saya dan ketika saya memeriksa akun saya, uang pinjaman saya masih utuh dan saya sangat senang dan saya telah berjanji bahwa saya akan memberikan kesaksian kepada orang lain tentang rahmat ibu perusahaan pinjaman, jadi saya ingin untuk menggunakan media ini untuk memberikan saran kepada siapa saja yang membutuhkan pinjaman untuk menghubungi Mrs. Grace melalui email: gracealexanderloancompany@gmail.com dan Anda juga dapat menghubungi saya melalui email saya: cahyonokemala@gmail.com untuk informasi serta teman-teman saya Rahma Henny via email: rahmahenny45@gmail.com
Nyonya Grace melalui email: gracealexanderloancompany@gmail.com
CEO Tel.: +1(407)792-5682
WhatsApp: +1(407)792-5682

Kemala Cahyono said...

Saya ingin memberikan semua kemuliaan kepada Allah SWT untuk apa yang Dia gunakan Bunda Rahmat untuk melakukan dalam hidup saya. Nama saya kemala cahyono dari kota bekasi di Indonesia, saya seorang janda dengan 3 anak, suami saya meninggal dalam kecelakaan pesawat dan sejak saat itu kehidupan telah sengsara.

Sangat kejam bagi saya dan keluarga saya dan saya telah mencoba beberapa kali untuk mendapatkan pinjaman dari bank di Indonesia dan saya ditolak dan ditolak karena saya tidak memiliki jaminan dan tidak bisa mendapatkan pinjaman dari bank dan saya sangat sedih.

Pada hari yang didedikasikan ini ketika saya pergi melalui internet, saya melihat kesaksian Ibu Rahma bekerja tentang bagaimana dia mendapatkan pinjaman dari Ny. Grace dan saya menghubunginya untuk bertanya tentang ibu perusahaan pemberi pinjaman, Grace dan seberapa benar pinjaman itu dari Grace's ibu dan dia mengatakan kepada saya itu benar dan saya menghubungi Ms. Grace dan setelah mengajukan pinjaman saya dan pinjaman saya diproses dan disetujui dan dalam waktu 24 jam.

Saya mendapatkan uang pinjaman saya di rekening bank saya dan ketika saya memeriksa akun saya, uang pinjaman saya masih utuh dan saya sangat senang dan saya telah berjanji bahwa saya akan memberikan kesaksian kepada orang lain tentang rahmat ibu perusahaan pinjaman, jadi saya ingin untuk menggunakan media ini untuk memberikan saran kepada siapa saja yang membutuhkan pinjaman untuk menghubungi Mrs. Grace melalui email: gracealexanderloancompany@gmail.com dan Anda juga dapat menghubungi saya melalui email saya: cahyonokemala@gmail.com untuk informasi serta teman-teman saya Rahma Henny via email: rahmahenny45@gmail.com
Nyonya Grace melalui email: gracealexanderloancompany@gmail.com
CEO Tel.: +1(407)792-5682
WhatsApp: +1(407)792-5682

Yung kun Eugene said...

CEO PERUSAHAAN PINJAMAN GRAND ALEXANDER
Email PERUSAHAAN: gracealexanderloancompany@gmail.com
CEO Tel.: +1(407)792-5682
WhatsApp: +1(407)792-5682
Penguji: Ny.Yung kun Eugene
Alamat: Bangka Belitung, Indonesia
Hibah Pinjaman: Rp. 100.000.000
Bank Central Indonesia
Penguji email: yungkuneugene@gmail.com

Saya Ny. Yung kun Eugene dari Bangka Belitung, ini email saya jika Anda ingin menghubungi saya: yungkuneugene@gmail.com. Saya ingin membagikan kisah nyata saya di platform ini tentang bagaimana saya mendapat pinjaman modal ventura sebesar Rp. 100.000.000 dari pemberi pinjaman yang sah. Saya selalu gagal dan saya bahkan scam sampai saya melihat kesaksian Ny. Rahma Henny di platform ini tentang bagaimana dia mendapat pinjaman dari GRACE ALEXANDER LOAN COMPANY.

Saya menghubungi CEO, Ms. Grace Alexander, minggu lalu, saya mengajukan pinjaman dari Mother Grace dan saya terkejut, pinjaman saya disetujui dan setelah 2 jam aplikasi saya, jumlah Rp100.000.000 ditransfer ke bank BCA saya Akun. Saya ingin menyarankan semua orang untuk menghubungi perusahaan pinjaman PERUSAHAAN GRACE ALEXANDER LOAN yang sah.

Yung kun Eugene said...

CEO PERUSAHAAN PINJAMAN GRAND ALEXANDER
Email PERUSAHAAN: gracealexanderloancompany@gmail.com
CEO Tel.: +1(407)792-5682
WhatsApp: +1(407)792-5682
Penguji: Ny.Yung kun Eugene
Alamat: Bangka Belitung, Indonesia
Hibah Pinjaman: Rp. 100.000.000
Bank Central Indonesia
Penguji email: yungkuneugene@gmail.com

Saya Ny. Yung kun Eugene dari Bangka Belitung, ini email saya jika Anda ingin menghubungi saya: yungkuneugene@gmail.com. Saya ingin membagikan kisah nyata saya di platform ini tentang bagaimana saya mendapat pinjaman modal ventura sebesar Rp. 100.000.000 dari pemberi pinjaman yang sah. Saya selalu gagal dan saya bahkan scam sampai saya melihat kesaksian Ny. Rahma Henny di platform ini tentang bagaimana dia mendapat pinjaman dari GRACE ALEXANDER LOAN COMPANY.

Saya menghubungi CEO, Ms. Grace Alexander, minggu lalu, saya mengajukan pinjaman dari Mother Grace dan saya terkejut, pinjaman saya disetujui dan setelah 2 jam aplikasi saya, jumlah Rp100.000.000 ditransfer ke bank BCA saya Akun. Saya ingin menyarankan semua orang untuk menghubungi perusahaan pinjaman PERUSAHAAN GRACE ALEXANDER LOAN yang sah.

Lestari Abyasa @ RIKA ANDERSON LOAN said...

RIKA ANDERSON LOAN COMPANY
email: rikaandersonloancompany@gmail.com
Whatsapp +19147057484

KESAKSIAN: Abyasa Lestari
BCA: 7683724750
dari Balikpapan di Indonesia.
Saya adalah saksi sejati perusahaan pinjaman Ms. Rika.

nama saya Mrs. Lestari Abyasa dari Balikpapan di Indonesia. Saya ingin menggunakan media ini untuk mendidik semua orang yang mencari pinjaman untuk berhati-hati karena ada kreditor palsu. Beberapa bulan yang lalu, saya menderita kerugian finansial, dan saya memutuskan untuk mencari pinjaman dari Manusia di Singapura dan saya ditipu.

Saya hampir kehilangan harapan sampai saya menemukan seseorang Ayu Amangku email ayuamangku@gmail.com yang membagikan kesaksian pemberi pinjaman online bernama Ms. Rika Anderson, dari RIKA ANDERSON LOAN COMPANY yang meminjamkan 100 juta pinjaman tanpa jaminan dan suku bunga terjangkau beberapa hari yang lalu. Saya juga melihat posting di blog Margaretha Asmaran email margarethaasmaran@gmail.com.

Saya juga membuat pertanyaan dari Merpati Darma melalui email merpatidarma@gmail.com dan saya yakin dan setelah pinjaman saya ditransfer ke rekening bank BCA saya, saya terkejut melihat saldo akun saya dan menemukan jumlah yang saya kirim langsung ditransfer ke bank saya akun oleh ibu Rika Anderson tanpa penundaan. Dan saya berjanji akan membagikan kabar baik sehingga orang bisa mendapatkan pinjaman dengan mudah tanpa stres.

Jadi, jika Anda perlu meminjam pinjaman, hubungi Mrs. Rika Anderson melalui email: rikaandersonloancompany@gmail.com, WA +19147057484 Dan Anda juga dapat menghubungi saya di email saya: lestariabyasan@gmail.com. Tolong saya ingin Anda menggunakan informasi ini dan bebas dari kesulitan keuangan Anda.

Dodi said...

Halo,
Nama saya Dodi Bayu, saya adalah korban penipuan di tangan pemberi pinjaman palsu, saya telah kehilangan sekitar 38 juta karena saya membutuhkan modal 380 juta, saya hampir mati, saya tidak punya tempat untuk pergi, bisnis saya hancur dan di proses kehilangan anak saya, saya tidak tahan lagi dengan kejadian ini, pada bulan Juli 2018, teman saya Jerry Andi yang memperkenalkan saya kepada seorang ibu yang baik, Anthony Yuliana, yang akhirnya membantu saya mendapatkan pinjaman sebesar Rp380 juta setelah saya membuat pembayaran asuransi pinjaman dan biaya transfer saya. Saya ingin menggunakan kesempatan ini untuk memberi tahu orang Indonesia / mungkin ada banyak penipuan di luar sana, tetapi Anthony Yuliana dapat dipercaya dan dapat dipercaya sehingga jika Anda membutuhkan pinjaman, dan ingin mendapatkan pinjaman dengan cepat, cukup mendaftar melalui Anthony Yuliana dan Anda dapat kontak melalui email:
(anthony.yulianalenders@gmail.com)
Nomor Whatsapp +13234026088
BBM INVITE (E37F9BCC) Anda juga dapat menghubungi saya melalui email saya: (dodibayu32@gmail.com) Anda juga dapat menghubungi teman saya (jerryandi843@gmail.com)

HAFIZUL BIN HAZIQ said...

Name::::Hafizul Bin Haziq
Country:::Malaysia

Kemarau kewangan saya berakhir pada bulan ini apabila saya fikir semuanya adalah urusan perniagaan dengan beberapa rakan saya di Kuala Lumpur beberapa bulan yang lalu perniagaan yang bernilai beberapa Rm785.000.00 yang keuntungannya sudah cukup untuk kita semua untuk berkongsi keuntungan tetapi akibat kegagalan perniagaan, kita semua mendapati bahawa kita mempunyai masalah kewangan yang sangat besar kerana saya tidak mempunyai wang untuk bergantung pada ketika perniagaan gagal kerana saya melabur semua saya dengan saya pada perniagaan jadi saya berada di sangat sangat maaf jadi saya terpaksa mencari bantuan kewangan saya sebenarnya telah ditolak oleh beberapa bank sebagai hasil dari kadar pinjaman mereka dan juga syarat mereka jadi saya terpaksa melalui beberapa blog sehingga saya datang menghadapi dengan Iklan Syarikat Ibu. saya menghubungi Ibu dengan segera selepas melalui beberapa proses yang sangat fleksibel permintaan pinjaman saya sebanyak Rm440.000.00 telah diluluskan oleh pihak pengurusan dan pada keesokannya Lembaga Pengurusan Peminjaman Pinjaman dikreditkan saya tanpa menangguhkan berkat ini dari ibu yang dapat menyelamatkan anda hari ini dari apa-apa embarrazement kewangan anda menjadi ibu hubungi Ibu sekarang untuk pinjaman anda yang berubah e_mail:[iskandalestari.kreditpersatuan@gmail.com]
ISKANDAR LESTARI LOAN COMPANY "ISKANDAR LENDERS"
[[[[Berikut adalah data peribadi saya]]]]
Country::::::Malaysia
Name::::::::Hafizul Bin Haziq
email::hafizulbin365@gmail.com
Telephone Number:[+60]1123759663
WhatsApp Number::::::::[+60]1123759663
e_mail:[iskandalestari.kreditpersatuan@gmail.com]

Arya Theresia said...

KABAR BAIK !!! KABAR BAIK !!! KABAR BAIK!!!

Halo semua, nama saya Mrs. Arya Theresia, saya dari Indonesia, saya ingin menggunakan media ini untuk membagikan kesaksian saya tentang bagaimana saya mendapatkan pinjaman dari MRS CHRISTY MORRIS LOAN FIRM karena begitu banyak pemberi pinjaman kredit palsu di sini di internet dan juga untuk memberi tahu Anda bahwa saya adalah korban penipu internet berkali-kali, jadi saya tidak kehilangan harapan sampai saya dirujuk oleh seorang teman ke pemberi pinjaman terpercaya bernama MRS. CHRISTY MORRIS yang meminjamkan pinjaman tanpa jaminan sebesar Rp850.000,0000 dalam waktu kurang dari 48 jam tanpa tekanan, saya sarankan CHRISTY MORRIS LOAN FIRM adalah yang terbaik dan saya berdoa Tuhan akan memberkati mereka dan menjaga bisnis mereka maju, Amin

Jika Anda memerlukan bantuan tentang cara mendapatkan pinjaman, Anda dapat menghubungi saya melalui email: (aryatheresia750@gmail.com)

Anda dapat menghubungi perusahaan secara langsung dengan pinjaman mereka
Email: (christymorrisloanfirm@gmail.com)
Terima kasih
Arya Theresia

Post a Comment