Friday, 29 June 2012

KENYATAAN AKHBAR ANWAR IBRAHIM CLUB BERHUBUNG ANCAMAN DR KASSIM AHMAD TERHADAP DATO SERI ANWAR IBRAHIM : NILAI RENDAH SEORANG SARJANA MELAYU


KENYATAAN AKHBAR ANWAR IBRAHIM CLUB BERHUBUNG ANCAMAN DR KASSIM AHMAD TERHADAP DATO SERI ANWAR IBRAHIM : NILAI RENDAH SEORANG SARJANA MELAYU

29 JUN 2012
Tiada perkara yang memalukan nilai intelektual yang dijulang tinggi dalam masyarakat, apabila seorang sarjana mencerca seseorang yang lain apatah lagi dengan mengancam menggunakan kata-kata yang mencerminkan kerendahan nilai diri sendiri. 
Terdorong dengan ucapan ‘separa sedar’ yang dikeluarkan oleh Dr Kassim Ahmad, Kelab Anwar Ibrahim (AIC) percaya wujud sesuatu yang tidak kena pada nilai diri Dr Kassim sehingga sanggup mengeluarkan kenyataan supaya Dato Seri Anwar Ibrahim digantung kerana dituduh mengkhianati rakyat.
Malah dalam wawancara itu, Dr Kassim turut menghina himpunan rakyat pada 1998 yang diketuai oleh Dato Seri Anwar Ibrahim sebagai perhimpunan ala Nazi, dan sekaligus menafikan hak rakyat untuk berhimpun dan menyatakan ekspresi terhadap kebobrokkan yang berlaku dalam negara.
AIC menyelar dan mengutuk sekeras-kerasnya kenyataan Dr Kassim Ahmad ini dan kecewa kerana merasakan perkara ini hanya berpaksi kepada kemarahan peribadi dan memuaskan hati sendiri semata-mata, Tuduhan bahawa Dato Seri Anwar Ibrahim sebagai dalang yang mengarahkan pengharaman buku tulisannya adalah satu lagi rungutan tidak berasas.
AIC hairan bagaimana seseorang yang terpelajar, dan masak dengan susur galur politik negara boleh dipergunakan sewenang-wenangnya untuk kepentingan politik orang lain. Sebagai mantan Presiden  sebuah parti Sosialis, Dr Kassim Ahmad tidak mendapat tempat yang sewajarnya dalam politik Umno apabila menyertai parti itu kemudiannya dan inilah faktor utama yang mendorong kekecewaannya.
MUHASABAH DIRI DAN HIDUP DALAM REALITI
Dr Kassim Ahmad sewajarnya bermuhasabah diri dan hidup dalam kenyataan bahawa tidak ada sesuatu yang sempurna dalam kehidupan sebagai ahli akademik dan politikus. AIC sebagai suara anak muda ingin menolak kebencian yang cuba ditanam oleh Dr Kassim Ahmad bukan sahaja kepada Dato Seri Anwar Ibrahim, tetapi juga kepada mana-mana individu politik di negara ini.
Sebagai seorang sarjana, Dr Kassim Ahmad harus sedar bahawa beliau sudah diberi peluang yang banyak untuk membuktikan kajian serta pandangannya. Beliau , pada 26 tahun yang lalu telah diberi ruang berdebat dengans seorang lagi tokoh iaitu Dr Ahmad Awang namun gagal meyakinkan umum tentang ideanya yang jelas menolak hadis.

Hiduplah dalam realiti bahawa tidak ada salahnya mengakui kesilapan diri, sebaliknya mengembalikan realiti itu untuk menyumbang kepada pembangunan masyarakat yang lebih baik. Tindakan dan amarah Dr Kassim Ahmad tidak menyumbang satu apa pun ke arah kebaikkan negara, tetapi inilah punca perpecahan dan kegoyangan intelektual yang akan menular dalam masyarakat.
Jika seorang sarjana boleh mengeluarkan satu kenyataan dan ancaman dahsyat, maka tidak hairan negara akan melahirkan generasi yang lebih tersasar pemikiran dan waktu itu Dr Kassim Ahmad pasti termenung memikirkan bahawa inilah jasa yang beliau taburkan dalam benih pembentukkan bangsa. 
AIC dengan tegas menolak segala ancaman dan kenyataan keras Dr Kassim Ahmad, dan tidak apologetik untuk mengkritik tindakannya. Sebagai generasi baru, AIC tidak memilih untuk kagum dengan kelantangan Dr Kassim Ahmad yang tiada standard, malah akan melawan sekeras-kerasnya politik dan kenyataan kebencian yang serupa.
AIC percaya seseorang ahli akademik dan sarjana akan datang boleh menjadikan Dr Kassim Ahmad sebagai satu rujukan bahawa tidak semua perkara yang kita lakukan boleh dan berupaya menjadikan diri kita sebagai betul, sesekali berpijaklah di realiti dan terimalah kekalahan pemikiran sebagai pedoman.
GENERASI PENGGERAK ZAMAN
SAIFUDDIN SHAFI MUHAMMAD
Presiden
Anwar Ibrahim Club
Malaysia

2 comments:

ROBIN HOOD said...

lawan jangan tak lawan

Queen Lisa Efendi said...

saudara-saudara
Saya di sini untuk bersaksi tentang kebaikan Allah dalam hidup saya dan bagaimana saya diselamatkan dari tekanan finansial karena bisnis saya sedang menurun dan keluarga saya dalam keadaan asulit sehingga kami bahkan tidak dapat membayar uang sekolah untuk anak-anak, karena kepahitan mengambil alih hatiku
Suami saya juga menggagalkan karena kami menjalankan bisnis keluarga di (Surabaya, Jawa Timur) dimana kami jadi bingung suami saya mencoba untuk mendapatkana pinjaman dari bank dia menolak pinjaman jadi dia online mencari pinjaman karenaa dia ditipu oleh sone imposters online yang menjanjikan kepadanya pinjaman dan mengatakan harus membayar biaya untuk mendapatkan pinjaman sehingga husbank saya meminjam uang dari teman-temannya untuk membayar biaya maka mereka meminta biaya lagi dengan beberapa alasan dia harus pergi dan meminjam dari saudaranya di (Bekasi) untuk memastikan dia mendapatkan pinjaman setidaknya untuk membi/aayai kebutuhan keluarga dan setelah dia membuat biaya, dia diminta untuk membayar lagi dengan alasan tertentu, hal ini membuat keluarga kelaparan meningkat sehingga kami harus mengumpulkan makanan dari tetangga dekat kami. dan selama berbulan-bulan kami menderita dan bisnis ditutup untuk sementara waktu
Jadi satu sore yang setia sekitar pukul 14:00 tetangga dekat ini menelepon saya dan mengatakan bahwa dia akan mendapatkan pinjaman dari perusahaan pinjaman secara online sehingga jika dia mendapatkan pinjaman, dia akan mengenalkan saya ke perusahaan tersebut sehingga kami pergi ke ATM bersama-sama dan Memeriksa pinjaman itu tidak ada sehingga kami menunggu sekitar 30 menit kemudian kami mendapat peringatan di teleponnya dari banknya bahwa dia telah menerima monney di akunnya sehingga kami memeriksa saldo rekeningnya dan lihatlah 300 juta kepadanya sebagai pinjaman
Segera saya berteriak di depan umum sambil menangis dan pada saat itu yang bisa saya pikirkan adalah jika saya dengan jumlah seperti itu, masalah saya berakhir, jadi kami pulang ke rumah saya tidak memberi tahu suami saya, dari 1 juta dia memberi saya saya membeli beberapa bahan makanan di rumah dan berlangganan dan tetangga saya dan saya meminta pinjaman kepada perusahaan karena dia memberi saya pedoman sehingga kami mengikuti prosesnya karena prosesnya sama sehingga setelah semua prosesnya, rekan-rekan saya diberi pinjaman oleh saya

.(`’•.¸(` ‘•. ¸* ¸.•’´)¸.•’´)..«´ ONE BILLION RISING FUND¨`»(onebillionrisingfund@gmail.com)  
..(¸. •’´(¸.•’´ * `’•.¸)`’•.¸ )..BBM: D8E814FC

Anda juga bisa mendaftar sekarang dan menyelesaikan masalah keuangan Anda
Saya berbagi cerita ini karena saya tahu bahwa begitu banyak orang di luar sana memerlukan bantuan keuangan dan perusahaan akan membantu Anda
Gmail saya adalah

Ratu Efendi Lisa
efendiqueenlisa@gmail.com   

Post a Comment