Saturday, 7 July 2012

Siddiq Fadhil dalam penilaian Anwar

 
oleh RAHMAN SHAARI (KOLUMNIS SINAR HARIAN)

SAYA menerima undangan daripada Rozan Azen Mat Arip, orang kuat Pemuda PKR, untuk hadiri majlis bicara buku Datuk Siddiq Fadzil, 25 Jun lalu. Saya jarang menolak undangan Rozan, anak muda yang berbakat dalam kesusasteraan dan deklamasi. Lagipun, kali ini saya berpeluang mengikuti apresiasi karya Siddiq Fadzil oleh Datuk Seri Anwar Ibrahim.

Saya telah berbicara di sana sini, bahawa pada 1973 dan 1974, Anwar ialah tutor subjek Islam dalam Sejarah dan Kebudayaan Melayu di Universiti Kebangsaan Malaysia. Pensyarah untuk kursus itu ialah Prof Syed Muhammad Naquib Al-Attas. Anwar amat memahami buku Naquib yang menggunakan judul sama dengan nama kursus: Islam dalam Sejarah dan Kesusasteraan Melayu. Elok dicatatkan, pada 2011, Prof Naquib menerima anugerah Tokoh Melayu Terbilang Umno.

Kuliah Prof Naquib dan tunjuk ajar tutorial Anwar mengenai subjek berkenaan adalah seiring. Anwar benar-benar faham akan subjek dan maksud Naquib. Selain itu, kerap pula beliau menyebutkan nama pengarang lain yang sejajar dengan Naquib, misalnya Ismail Al-Faruqi, Cesar Adib Majul, dan beberapa lagi.

Anwar memaparkan pandangan dan penemuan sarjana itu, dan golongan pelajar senang mendengar huraiannya. Saya masih ingat judul buku yang disebut Anwar, antara lain buku Al-Faruqi, Our Beginning in Wisdom dan juga buku Adib Majul, Muslims in the Philippines.

Saya menyebutkan semua di atas, kerana dalam menyampaikan apresiasi terhadap buku Islam dan Melayu karya Siddiq Fadzil, Anwar ada menyebutkan bahawa buku ini sejajar dengan buku Naquib dari segi kekuatannya. Oleh itu, jika pandangan Anwar dipersetujui, maka dapat kita katakan bahawa Siddiq Fadzil tiba ke tahap Naquib Al-Attas, Ismail Al-Faruqi dan Adib Majul. Betulkah begitu?

Dalam tulisan yang lepas, ada saya sebutkan dalam hal ilmu seumpama ini, Anwar amat cekap. Beliau cekap mendaftarkan fakta dan berupaya menghuraikannya dengan kemas. Jika Anwar tidak memasuki gelanggang tendang terajang politik yang biasa-biasa seperti sekarang, saya kira beliaulah yang tiba ke tahap Naquib Al-Attas, bukan Siddiq Fadzil. Namun, biarlah demikian, semua ini subjektif.

Bicara Anwar pada 25 Jun lalu menyentuh beberapa hal penting. Misalnya, beliau mengingatkan kembali kenyataan Naquib bahawa Islam mengubah jiwa bangsa Melayu. Memang, dalam buku Naquib, teori otoktoni ditolak. Menurut Naquib, teori itu, iaitu yang mengatakan kepercayaan Islam disesuaikan saja dengan kepercayaan yang sedia ada dalam masyarakat Melayu purba, tidak sesuai.

Teori itu sesuai untuk dipadankan dengan agama lain. Selain itu, Anwar juga menyebutkan konsep public intellectual (intelektual umum). Mereka ini, katanya, tidak hanya sekadar sarjana, jauh sekali profesor kangkung.

Menurut Anwar, ajakannya agar Siddiq Fadzil menyertai parti politik, ditolak Siddiq. Berkaitan dengan perkara ini, berbalik pada konsep public intellectual, kegiatan politik kepartian adalah kesilapan. Kegiatan politik kepartian, walaupun dipercayai orang terdekat dan pengikut taksub, langsung tidak dihayati pihak parti lawan. Ini ialah segi keburukan demokrasi.

Adalah hak sesiapa untuk memilih politik kepartian yang kerap durjana, atau menjadi pemikir yang membaiki kesilapan. Anwar telah menentukan jalan hidupnya, iaitu beliau mahu menuju ke Putrajaya, baik melalui Umno dan BN pada masa dulu, mahupun melalui PKR dan PR masa kini.

Dalam keadaan begini, beliau berhadapan dengan Datuk Seri Najib Razak, yang dapat dikira adik beliau dalam Pergerakan Pemuda Umno pada masa lalu. Sesetengah daripada rakyat percaya bahawa mereka berdua serius dalam pertentangan, namun sesiapa yang betul-betul tahu kesenian politik, apa-apa yang sudah, sedang dan akan terjadi, betapa dahsyat pun, adalah olok-olok yang kelihatan sungguh-sungguh.

Dalam majlis berkenaan saya juga memberikan perhatian terhadap persembahan Rozan yang membawa suara bijaksana Melayu masa lalu. Saya fikir persembahan itu bagus, dan adalah baik jika latihan ditambah untuk persembahan akan datang.

Saya sebenarnya telah mencipta konsep persembahan puisi artistik, dan Datuk A Samad Said (yang turut berada di majlis) telah menyebutkan kaedah PPA itu dalam satu makalahnya. Rozan amat tahu tentang itu, cuma mungkin beliau berhadapan dengan kerja yang banyak, maka latihan kurang.

3 comments:

Yung kun Eugene said...

CEO PERUSAHAAN PINJAMAN GRAND ALEXANDER
Email PERUSAHAAN: gracealexanderloancompany@gmail.com
CEO Tel.: +1(407)792-5682
WhatsApp: +1(407)792-5682
Penguji: Ny.Yung kun Eugene
Alamat: Bangka Belitung, Indonesia
Hibah Pinjaman: Rp. 100.000.000
Bank Central Indonesia
Penguji email: yungkuneugene@gmail.com

Saya Ny. Yung kun Eugene dari Bangka Belitung, ini email saya jika Anda ingin menghubungi saya: yungkuneugene@gmail.com. Saya ingin membagikan kisah nyata saya di platform ini tentang bagaimana saya mendapat pinjaman modal ventura sebesar Rp. 100.000.000 dari pemberi pinjaman yang sah. Saya selalu gagal dan saya bahkan scam sampai saya melihat kesaksian Ny. Rahma Henny di platform ini tentang bagaimana dia mendapat pinjaman dari GRACE ALEXANDER LOAN COMPANY.

Saya menghubungi CEO, Ms. Grace Alexander, minggu lalu, saya mengajukan pinjaman dari Mother Grace dan saya terkejut, pinjaman saya disetujui dan setelah 2 jam aplikasi saya, jumlah Rp100.000.000 ditransfer ke bank BCA saya Akun. Saya ingin menyarankan semua orang untuk menghubungi perusahaan pinjaman PERUSAHAAN GRACE ALEXANDER LOAN yang sah.

ISKANDAR LESTARI LOAN COMPANY said...

Anda semua dipersilakan untuk PERUSAHAAN KREDIT ISKANDAR LESTARI rumah dengan pinjaman besar dan pinjaman ramah pelanggan kami memberikan pinjaman mulai dari miliaran hingga semua calon pelanggan kami dari bagian manapun di dunia dan kami juga ingin Anda semua tahu bahwa kami tidak curang atau menipu pelanggan kami sebagai prioritas utama kami adalah untuk memastikan semua pelanggan kami 100% puas dan senang dengan layanan kami sehingga jumlah minimal yang kami berikan sebagai pinjaman adalah 70juta/RM20.679 dan maksimumnya adalah dalam miliaran yang berarti Anda dapat juga berlaku dalam miliaran [30 hingga 40 miliar] untuk proyek dan bisnis investasi besar Anda. Kami juga ingin Anda semua mengerti bahwa kami telah menciptakan platform yang mencakup keadaan psikologis pelanggan sehingga pelanggan kami memiliki kesempatan untuk berbicara atau mengobrol dengan staf kami di kantor pusat di Inggris melalui angka-angka yang telah ditampilkan di bawah ini dan juga kepada Manajer Layanan Cabang kami [BSM]

Kantor pusat:
Tel ::: [+44] 7480 729811
W/A: [+44] 7480 729811
Negara:United Kingdom
Instagram: @Iskandar_Lestari _Loan_Firm
email:iskandalestari.kreditpersatuan@gmail.com
Facebook: https: //www.facebook.com/iskandar.lesteri.7
Web: https: //wordpress.com/view/iskandarlestari.wordpress.com

1] Kantor Cabang:
Manajer Layanan Cabang [B.S.M]
Tel: ☎ [+62] 816-1754-7646
W/A: [+ 62] 816-1754-7646
Negara:Indonesia
email:iskandalestari.kreditpersatuan@gmail.com

2] Kantor Cabang:
Manajer Layanan Cabang [B.S.M]
Tel:☎ +60 11-2375-9663
W/A: +60 11-2375-9663
Negara:Malaysia
email:iskandalestari.kreditpersatuan@gmail.com

Widya Okta said...

Saya Widya Okta, saya ingin bersaksi tentang pekerjaan baik Tuhan dalam hidup saya kepada orang-orang saya yang mencari pinjaman di Asia dan bagian lain dari kata itu, karena ekonomi yang buruk di beberapa negara. Apakah mereka mencari pinjaman di antara Anda? Maka Anda harus sangat berhati-hati karena banyak perusahaan pinjaman palsu di sini di internet, tetapi mereka masih asli sekali di perusahaan pinjaman palsu.

Saya telah menjadi korban penipuan pinjaman 6-kredit, saya kehilangan begitu banyak uang karena saya mencari pinjaman dari perusahaan mereka. Saya hampir mati dalam proses karena saya ditangkap oleh orang-orang dari hutang saya sendiri, sebelum saya dibebaskan dari penjara dan seorang teman saya yang saya jelaskan situasinya kemudian memperkenalkan saya ke perusahaan pinjaman yang dapat diandalkan yaitu SANDRAOVIALOANFIRM.

Saya mendapatkan pinjaman saya sebesar Rp900.000.000 dari SANDRAOVIALOANFIRM sangat mudah dalam 24 jam yang saya lamar, Jadi saya memutuskan untuk membagikan karya baik Tuhan melalui SANDRAOVIALOANFIRM dalam kehidupan keluarga saya. Saya meminta saran Anda jika Anda membutuhkan pinjaman, Anda sebaiknya menghubungi SANDRAOVIALOANFIRM.

Email: sandraovialoanfirm@gmail.com
Nomor kontak dewan direksi: +12512278012
Anda juga dapat menghubungi saya melalui email saya di (widyaokta750@gmail.com) jika Anda merasa kesulitan atau menginginkan prosedur untuk mendapatkan pinjaman.

Post a Comment